Dramatiker

Liv Elf Karlén

Dramatiker

Som dramatiker fascineras jag av att söka hitta den vardagliga igenkänningen i strukturella och samhälleliga frågor. Och att beskriva allvarlig tematik med humor utan att förlora svärtan på vägen.

 

Jag skriver dramatik för scenen, tv och radio. Här nedan följer korta beskrivningar av de pjäser som satts upp på scen.

Katastrofen

Du behöver inte oroa dig. Världen kommer gå under.

Du har inte upptäckt det än, men katastrofen är redan här.

Vi vet och ändå inte, då vi står och väljer den ekologiska mjölken i butiken och går med vår sopsortering. Vad skulle hända med oss om vi förstod på riktigt? Katastrofen rör sig i glappet mellan fakta och insikt om hur våra liv och identiteter kommer påverkas av den stora omställningen. Genom att vrida och leka med våra mardrömmar och förhoppningar sätts postapokalypsen i kontrast till dagens vansinne. För vem är det här egentligen en katastrof?

 

Text och regi: Liv Elf Karlén

Medverkande: Anita Nyman

Scenografi: Mats Sahlström

Musik och ljud: Otto Milde

Projektledare: Teresia Pettersson

 

Premiär på Turteatern 14 okt 2016

Har du tid?

Tiden går inte rakt framåt, det vet vi ju. Förflyttningen längs tiden är inte som en motorväg utan mer som en rådjursstig. Den tar språng och hoppar över, sniglar och segar, knixar, vindlar och går i cirklar.

Hur upplever vi tiden i olika skeden av vårt liv. Och vad gör vi med den tid som är vår?

 

TEXT Liv Elf Karlén

REGI Lotten Roos

KOMPOSITION Jens Ulvsand och Olof Göthlin

KOREOGRAFI Emma Ribbing

LITURGI Josefin G Andersson

ENSEMBLE Boel Marie Larsson, Gabriella Marmén, Hilde Göthner, Jens Ulvsand, Josefin G Andersson, Melker Gustafsson och Olof Göthlin

KOSTYM Åsa Gjerstad

PRODUCENT Lina Ehn Öberg

 

Har du tid skrevs för Lunds kyrkospel och hade premiär aug 2016

Skånska dagbladet

Bland andra Koraller

 

Bland andra koraller är en monologpjäs för mellanstadieåldern som behandlar tvåkönsnormen. Föreställningen utspelar sig då Eli blir ombedd att placera sig i antingen flick eller pojkgruppen under en gymnastiklektion. Då detta inte är en självklart val för Eli utlöses en kaskad av minnen, föreställningar och framtidsvisioner. Hur kommer hen bli ifall hen går åt ena eller andra hållet?

Pjäsen väcker tankar och öppnar upp för ett tankesätt att det finns fler än ett kön. Att det i själva verket finns ett otaligt antal kön som inte går att dela upp i två prydliga högar eller avgränsade boxar som är varandras motsatser utan att kön i själva verket är en skala. Att kön är något föränderligt, stigar som blir till för att vi går på dem, idéer och inte något som står skrivet i våra kroppar.

 

Bland andra koraller har urpremiär hos Teater Scratch den 1 sep 2014

Läs recension

Kränkt the musical

 

Kränkt the musical är en humoristisk och nattsvart musikal om sexism, rasism och homofoba strömningar på nätet. Föreställningen skildrar en mans radikaliseringsprocess då han dansar runt bland gränserna mellan yttrandefrihet och hot. Mellan odemokratiska åsikter och terrorism. Mellan känslan av utanförskap och paranoia. När går rädsaln från att tappa kontrollen över till att försöka skrämma andra till lydnad. När överger du känslan att vara kränkt och själv bli den som kränker? Vem är näthatare och hur låter det då de sjunger och dansar?

 

Kränkt the musical producerades av Teater Lacrimosa och hade urpremiär på Stockholm Stadsteater Skärholmen i augusti 2013. Sin andra spelperiod hade föreställningen på Dramalabbet mars 2014. Föreställningen turnérar nu runt i landet bland annat på Pridefestivalerna i Norrköping 2-3 maj 2014 och i Umeå 25 september.

 

"Det är driv och energi på scen, omväxlande med vältajmade pauseringar. Den svarta humorn sätter sig i halsen vart efter".

 

Christer Fällman Östgöta Correspondenten

 

Press och recensioner

Allt om Stockholm

Feministiskt Perspektiv

ETC

 

Balansakt

 

Plötsligt var det något som hände. Plötsligt var det inte längre bara att i skolkorridoren. Någon gång där under mellanstadiet så förvandlades skolan till en snårskog av motstridiga betydelser, maktrelationer, svek och risk för övertramp. Nu måste du lära dig att lotsa dig genom det finstämda regelverket "att vara tjej", de nya spelreglerna för ditt liv.

 

Balansakt är en cirkuspjäs om tjejblivande, femininitet och ryktesspridning för preteens.

Förställningen sattes upp av Teater Scratch i Luleå augusti 2013.

 

Guiden in i tjejvärlden- NSD

 

 

Historia A

 

Med anledning av rapporten "kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia" (SOU:2010:10) som visade på dagens genomgående censur av kvinnor i historieböckerna skrev jag, tillsammans med dramtikern Karin Isaksson denna alternativa historieodyssé. I Historia A berättas en annan historia för alla de som i skolan lärt sig att det är män som konstruerat världen. Den historia vi förhåller oss till är en av många berättelser. Den har valts ut av någon som anser den värd att minnas. Historia A är en annan slags historia, lika sann eller osann, viktig eller oviktig som den vi vanligtvis refererar till som den rätta. Här kommer herstory.

 

Historia A sattes upp av scenkonstkollektivet PotatoPotato i Malmö 2011.

 

Så här tyckte recensenterna

"Potatopotato har aldrig varit hetare. De har kreerat en kaxig föreställning med tryck, som bokstavligen pyser av ölburkar som öppnas. Som dunkar av techno, som glittrar av småsmå lampor och som på något märkligt sätt både svettas och är vacker."

 

Malena Forsare Sydsvenskan

 

"Potato Potato väcker frågor om hur historieskrivningen påverkar oss och vilket samhälle vi skapar när vi endast har ett fåtal kvinnliga förebilder. De skapar en väl komponerad historielektion som upplyser, undervisar och samtidigt underhåller med en sådan berättarglädje att den belönas med välförtjänta stående ovationer av sin publik."

Malin Horney Tidningen Kulturen

 

Dagordning- en otrendig föreställning om statusstress

 

I en stökig lägenhet försöker Lisen och hennes inre clown få ordning på livet och framtidsplanerna. Men det är inte lätt när verkligheten i form av grannarna Ulrika, med sina planer på bostadsrättsomvandling, och Magdalena, som bankar i taket med en pinne för att få tyst på rösterna, tränger sig på.

 

Här i väst anses vi alla ha möjligheter till framgång och självförverkligande. Både det politiska och det kommersiella klimatet serverar oss dagligen glittrande drömmar om vår individuella frihet och manar oss att "blir det vi vill". Men om vi nu ska tro att vi ensamma kan ta oss precis dit vi vill så är det också undantagslöst vårt eget fel ifall vi misslyckas. Att inte ha pengar innebär inte bara ett obekvämt liv och låg status. Det medför också omvärldens misstankar om att vi saknar ambition, talang och ibland människovärde. Hur påverkas vi av att leva i ett klimat där vi hela tiden bli övertalade om att vi är vår egen lyckas smed men där verkligheten är en annan? Vi kommer alla bli ohjälpliga offer för statusstress.

 

Dagordning sattes upp av hos Teater Lacrimosa 2008 och spelades fram till våren 2009

 

"Knappt två timmars smart, infallsrik, svidande ironisk och framför allt riktigt roligt teater"

Pia Huss DN (2008-03-20)

 

"Det är svårt att motstå att bli helt handlöst förälskad i Teater Lacrimosas samhällskritiska föreställning och dess brillianta komiska detaljer"

Karin Cleason Teaterstockholm.se

Nattvarning- en rolig föreställning om ångest

 

Har ni sett dem på stan, i era mammor, i era vänner, hos er själva? Kvinnor som slänger handväskan istället för soppåsen, som börjar böla på banken, skriker för att någonting ligger fel på deras skrivbord? Kvinnor som kontrollerar, konspirerar, bränner ut sig, skämmer ut sig, skäms för att de känner någonting överhuvudtaget, får dåligt samvete för att de andas? Vad är det som gör livet så surt för kvinnorna?

 

Kultursociologen Stuart Hall menar att förtryckta gruppers inre identitetsbildning rubbas genom den självmedvetenhet som uppstår på grund av andrefiering. Varandet i världen formas av en kluven ambivalens på grund av de maktstrukturer som villkorar henne. Du är subjekt och samtidigt övertar du omvärldens objektifiering av dig själv. Eller som medborgarrättskämpen och första svarta akademikern i USA, W.E.B du Bois, uttryckte det; ett ”double consciousness”.

 

Lisen, är två stycken och ingen av dem kan sova. Det är något som har krupit in under huden, men vad är det? I nattens ångesttimmar sipprar Orosfågeln in genom väggspringor och tittar ut ur oöppnade fönsterkuvert. Lisen brottas med minnen över förlorade strider och ett gigantiskt täcke som vuxit sig lika stort som julbocken hon gömt under sängen. Ingen idé att ta ner den till källaren, det är ju jul snart igen.

 

Nattvarning producerades och spelades av Teater Lacrimosa 2006.

 

Så här tyckte recensenterna

 

"Liv Elf Karléns manus är fullt av pärlor och ingen enda förslösas"

Ingegärd Waarenperä DN

 

"Jag sitter stum av beundran (nja inte riktigt- jag skrattar mycket) inför Elf Karléns iaktagelseförmåga och uttrycksglädje. Tematiken i Nattvarning är så smärtsamt bekant"

Anna Amneus SVD

 

Större än såhär- en feministcabaret om kärlek

 

En feministcabaret som vänder på perspektiven och sätter den heterosexuella kärleken under luppen. Detta avvikande bygge behöver granskas i sömmarna, hur fungerar det egentligen? Vad är det som händer på riktigt i det perfekta sceneriet, var kommer drömbilderna ifrån och vad är det som inte ryms innanför den glittrande ramen?

 

Större än såhär producerades och spelades på Teater Lacrimosa 2004

 

Så här tyckte recensenterna

 

”Liv Elf Karlén sätter fingret på en bultande punkt: varför och hur kvinnor förminskar sig, slätar ut, plattar till och lägger ned i kärlekens namn. "Större än så här" är snäll, rolig och stärkande. Kvinnligt självkritisk i rikt mått, men vänligt uppmuntrande för båda könen: kom igen! Kärleken är större än all den fånighet vi accepterar i dess spår.

Margareta Sörenson, Expressen, 2004-03-08

 

”Feministcabareten ”Större än såhär” är ett rasande utbrott mot könsroller, mäns förtryck mot kvinnor och kvinnors förtryck mot sig själva. Den rymmer ingenting försonligt. Däremot humor. Och allvar”.

Lena Malmberg Flamman

 

När Roff har gått

 

"Roffe har gått! Vi har inget subjekt kvar i den här föreställningen. vem ska ni identifierar er med nu? Men vi kör i alla fall, vi kör i alla fall!"

 

Ett legendariskt feministiskt teaterspektakel. En undersökning kring subjektsrollen, frihet, ofrihet och gränsöverskridande. Vad händer då kvinnor ställer sig i den normativa positionen?

 

När Roffe har gått producerades och spelades på Teater Lacrimosa 2002-2003

 

Så här tyckte recensenterna

 

"det är feministisk humor, oavsett om man vill etikettera den eller ej, och den slår underifrån så mycket som man kan lägga i begreppet!"

Marlena Rydell DN